Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wat zijn jullie openingstijden?

De Reis Service is 24 uur per dag geopend. De openingstijden van ons kantoor (De Planeet Reizen) zijn als volgt:

Maandag 09:00-17:30
Dinsdag 09:00-17:30
Woensdag 09:00-17:30
Donderdag 09:00-17:30
Vrijdag 09:00-21:00
Zaterdag 10:00-17:00
Zondag Gesloten

Hoe kan ik jullie telefonisch bereiken?

Ons algemene telefoonnummer is 024-6411414. In dringende gevallen kunt u ons bereiken op 06-38278229 of 06-53297440.

Via What’s App op 06-38278229

Wanneer en hoe ontvang je je reisbescheiden?

Je reisdocumenten worden in overleg met één van onze reisadviseurs al dan niet naar je toegestuurd: per e-mail, per post of persoonlijk af te halen in ons reisbureau te Wijchen. Indien je op zeer korte termijn vertrekt, kan het zijn dat je reisbescheiden op de vertrekluchthaven of de vertrekterminal worden klaargelegd. Hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht. Over het algemeen geldt dat de reisbescheiden ongeveer 1 week voor vertrek aan je worden aangeboden.

Reisbescheiden voor een lijndienstvlucht worden na boeking per e-mail naar je verstuurd.

Reisbescheiden voor losse hotelovernachtingen ontvang je na boeking in een bevestigingsmail. Hierin staan alle benodigde gegevens en je reserveringsnummer. Deze bevestiging overhandig je bij aankomst aan de receptie van je verblijf.

Wat is het adres en telefoonnummer van mijn verblijfsaccommodatie?

Het adres van de door jouw geboekte accommodatie (hotel, appartement, bungalow etc.) ontvang je bij je reisbescheiden. Indien je je reisbescheiden via de e-mail ontvangt, dan worden daarin alle benodigde gegevens weergegeven.

Heb je een visum of inentingen nodig?

Voor sommige landen heb je een visum en/of inentingen nodig. Ook dien je op sommige bestemmingen in het bezit te zijn van een paspoort dat bij terugkomst in Nederland nog minimaal 3 of 6 maanden geldig dient te zijn. Wij verwijzen je voor informatie over inentingen naar de website www.lcr.nl en voor visa naar de website Visa4travel. De Reis Service zal je daarnaast op uw bevestiging hierover adviseren. Het is echter aan te bevelen de informatie kort voor vertrek te checken op eventuele wijzigingen.

Wanneer volstaat een identiteitsbewijs en wanneer dien je in het bezit te zijn van een paspoort?

Heb je een Nederlandse identiteitskaart? Check dan ruim van te voren of je deze voor je vakantie kunt gebruiken als reisdocument. Een geldig paspoort is altijd goed, maar hou wel de einddatum in de gaten, omdat voor sommige landen een paspoort bij terugreis nog een aantal maanden geldig moet zijn. Verlopen paspoorten en verlopen identiteitskaarten worden in het buitenland nimmer geaccepteerd, evenmin als een rijbewijs. Dit is namelijk geen officieel identiteitsbewijs. Houd er rekening mee dat uw paspoort in sommige landen minimaal 3 of 6 maanden geldig dient te zijn bij het verlaten van het land.

*De informatie over benodigde reisdocumenten is aan veranderingen onderhevig. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste reisdocumenten. De Reis Service kan niet voor bovenstaande informatie aansprakelijk worden gesteld. Wij adviseren je de informatie kort voor vertrek op wijzigingen te controleren.

Waarom heb ik Reisopzeker nodig?
  • Voordelige en heldere verzekeringen zonder kleine lettertjes.
  • Eenvoudig kiezen tussen 2 varianten: Comfort en Premium.
  • Aanvullende dekkingen voor o.a. geld, ongevallen, actieve sporten en SOS Autohulp.
  • Extra korting als je zowel een reis- als een annuleringsverzekering afsluit.
Is een reisverzekering noodzakelijk?

Goed verzekerd op reis gaan is noodzakelijk. Je kunt ter plaatse te maken krijgen met hoge kosten wanneer je moet worden opgenomen in een ziekenhuis of gerepatrieerd dient te worden naar Nederland. Ook kosten door diefstal of door schade aan je bagage of logies worden door een reisverzekering vergoed. Daarnaast kun je zaken als geld, bijzondere sporten, ongevallen e.d. meeverzekeren. Voor de verzekeringen geldt dat dekking plaatsvindt op basis van de verzekeringsvoorwaarden.

Wil je een schadeclaim invullen?

Heb je onverwachts materiële of financiële schade opgelopen voorafgaand of tijdens je vakantie en wordt deze schade gedekt voor jouw reisverzekering bij Reisopzeker? Vul dan hier jouw schadeclaim in.

Hoe kan ik een visum aanvragen voor mijn vakantiebestemming?

Voor verschillende vakantiebestemmingen van de Reis Service moet je een visum aanvragen. Een visum is een toestemming van het land van je bestemming om voorbij de paspoortcontrole op het vliegveld te mogen lopen. De verplichting om een visum aan te vragen geldt voor reizigers van alle leeftijden, dus ook voor meereizende kinderen.

Er zijn twee verschillende soorten visa; fysieke (die worden in je paspoort aangebracht) en elektronische (die kun je zelf uitprinten). Steeds meer landen hebben de laatste jaren een elektronisch visum in gebruik genomen. Dat is handig, want je kunt je visum dan volledig online aanvragen. Je hoeft dan geen bezoek te brengen aan een ambassade of consulaat. Je ontvangt het visum per e-mail en hoeft het alleen nog uit te printen en mee op reis te nemen. Als je een visum nodig hebt voor je vakantie met De Reis Service kun je deze eenvoudig zelf aanvragen via Visa4Travel.nl.

Zelf je visum online aanvragen

Zelf je visum aanvragen kan voor de meeste bestemmingen van De Reis Service online in een paar eenvoudige stappen op Visa4Travel.nl. De aanvraagprocedure is geheel in het Nederlands en je kunt je visum veilig betalen met iDeal, PayPal of creditcard. Na toekenning ontvang je direct een bericht per sms en e-mail, zodat je zorgeloos kunt beginnen aan je welverdiende vakantie. Heb je vragen over het visum voor jouw bestemming? Bekijk dan de pagina met veel gestelde vragen en antwoorden.

Direct je visum aanvragen

Turkije
Als je naar Turkije op vakantie gaat moeten alle reizigers, dus ook kinderen en baby’s, een identiteitskaart of paspoort hebben. Bij binnenkomst in Turkije moet het nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Daarnaast is een visum voor Turkije verplicht. Het aanschaffen van een visum voor Turkije is heel eenvoudig. Wij kunnen het voor je verzorgen, maar je kunt het ook zelf online kopen.

Amerika
Ga je op vakantie naar Amerika? Dan heb je meestal geen visum nodig maar moet je wel een ESTA aanvragen. Het ESTA is een reistoestemming die iedereen moet bezitten die naar Amerika vliegt of vaart. Behalve inwoners van Amerika en reizigers die al een visum bezitten. Het voordeel van een ESTA is dat je deze (in tegenstelling tot het visum) helemaal online kunt aanvragen. Ook is het ESTA goedkoper dan een visum.

Canada
Elke Nederlandse toerist die naar Canada vliegt moet vooraf een eTA Canada aanvragen. Het eTA is net als het ESTA een soort visum. Hoewel deze vaak snel worden toegekend (soms al binnen een half uur) is het verstandig ook het eTA Canada tijdig aan te vragen. Reizigers worden al gecontroleerd op het bezit van een geldig eTA bij het inchecken. Zorg dat je daar niet voor verrassingen komt te staan. Direct een eTA Canada aanvragen.

India
Ook als je naar India reist moet je tijdig een visum aanvragen. Het visum voor India kent een redelijk lang aanvraagformulier, maar de vragen zijn niet ingewikkeld. Houd bij het aanvragen van het visum India je paspoortgegevens en reisschema bij de hand, zodat je het formulier sneller kunt invullen. Let op: in tegenstelling tot Amerika en Canada heeft het visum India wat meer tijd nodig. We raden aan je aanvraag minimaal een week, maar liefst nog wat langer voor vertrek in te dienen.

Egypte
Ga je op vakantie naar Egypte? Ook voor Egypte heb je een visum nodig. Ook deze kun je eenvoudig online aanvragen. De goedkeuring van je aanvraag laat meestal ongeveer een week op zich wachten. De Reis Service raadt daarom aan om de aanvraag meer dan een week voor vertrek in te dienen. Zodra je vakantie is geboekt kun je het Visum Egypte aanvragen.

Vietnam
Op vakantie naar Vietnam? Let dan goed op! Er zijn veel visumbureaus die het visum Vietnam on arrival aanbieden. De ambassade van Vietnam in Nederland waarschuwt echter deze niet meer te gebruiken. Sinds 2018 heeft Vietnam namelijk een nieuw visum dat net als de andere op deze pagina volledig elektronisch wordt toegekend. We raden aan het nieuwe e-visum Vietnam online aan te vragen. Je weet dan zeker dat je probleemloos kunt reizen. Ook hoef je dan geen stamping fee meer te betalen bij aankomst in Vietnam, waardoor je ook nog goedkoper uit bent.

Australië
Reizigers naar Australië kunnen gebruikmaken van het zogenaamde eVisitor visum. Deze elektronische reistoestemming wordt net als het eTA (Canada) en ESTA (Amerika) al gecontroleerd bij het inchecken. Ondanks dat dit visum vaak erg snel geleverd wordt is het verstandig om deze ruimschoots voor vertrek aan te vragen. Ook het eVisitor visum Australië kun je eenvoudig online aanvragen.

Sri Lanka
Ook Sri Lanka heeft sinds enkele jaren een elektronisch visum, dat makkelijk online kan worden gekocht. VakantieXperts raad reizigers aan het het visum voor Sri Lanka direct aan te vragen na het boeken van de vakantie.

Cambodja
Als je op vakantie gaat naar Cambodja moet je voldoen aan de Cambodjaanse visumplicht. Als je het visum Cambodja online aanvraagt wordt het doorgaans binnen een paar dagen toegekend. Je ontvangt het per e-mail en je moet het zelf uitprinten en meenemen

Overige landen
Er zijn landen die geen E-visa mogelijkheden bieden maar waarvoor je wél een visum nodig hebt. Hiervoor moet je vaak je paspoort opsturen. Voor een compleet overzicht van visumplichtige landen en informatie verwijzen we je graag naar onze partner CIBT voor je visumaanvraag.

Laat ons jouw visum regelen

Je kunt de visumaanvraag (m.u.v. ESTA en EtA) ook laten verzorgen door jouw Persoonlijke Reisadviseur. Kom op tijd (minimaal een maand voor vertrek) naar het reisbureau, bezoek www.dereisservice.nl of neem contact met ons op. We regelen het graag voor je!

Wat is het verschil tussen een charter en lijndienstvlucht?

Charters zijn door een reisorganisatie ingekochte vluchten die, afhankelijk van het seizoen, één of meerdere malen per week zonder vaste dienstregeling worden uitgevoerd. Het zijn veelal voordelige en rechtstreekse vluchten op toeristische bestemmingen.

Lijndiensten zijn vluchten die in een vaste dienstregeling en met een hoge frequentie worden uitgevoerd. De prijs van een lijndienstvlucht ligt meestal iets hoger dan de prijs van een chartervlucht, maar biedt de reiziger daarvoor veel meer flexibiliteit.

Wat is het verschil tussen een indirecte vlucht, een rechtstreekse vlucht en een non-stopvlucht?

Bij een indirecte vlucht dien je 1 of meerdere malen over te stappen. In het vluchtschema wordt aangegeven waar je dient over te stappen. Bij een directe vlucht hoef je niet over te stappen, maar is het wel mogelijk dat het vliegtuig voor bijvoorbeeld een tankstop een tussentijdse landing maakt. In het vluchtschema wordt niet aangegeven dat er een tussenlanding wordt gemaakt, omdat de vlucht als één route met één vluchtnummer wordt aangegeven. Bij een non-stopvlucht wordt rechtstreeks, zonder tussenlanding, naar de bestemming gevlogen.

Hoe laat dien je in te checken?

In je reisbescheiden zal vermeld worden hoeveel uur voor vertrek je aanwezig dient te zijn om in te checken, maar over het algemeen geldt:

  • Chartervluchten minimaal 3 uur voor vertrek;
  • Lijndienstvlucht op Europese bestemmingen minimaal 2 uur voor vertrek;
  • Lijndienstvlucht op verre bestemmingen minimaal 3 tot 4 uur voor vertrek.
Dien je je vlucht te herbevestigen?

In je reisbescheiden wordt aangegeven of je je terugvlucht dient te herbevestigen. Bij de meeste vliegmaatschappijen is herbevestigen tegenwoordig namelijk niet meer noodzakelijk. Wel raden wij je aan ter plaatse contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of plaatselijke vertegenwoordiging van de reisorganisatie voor eventuele vluchtwijzigingen.

Hoe laat vertrekt mijn vlucht?

Bij lijndiensttickets zijn je vluchtnummer en vluchttijden direct bij boeking bekend. Bij chartervluchten ontvang je je vluchtgegevens bij je reisbescheiden (ongeveer 1 week voor vertrek). Vluchtgegevens zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen, zelfs tot op de dag van vertrek.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Het meenemen van ruimbagage (koffers) op vakantie bij een vliegreis kan alleen tegen een toeslag. Luchtvaartmaatschappijen berekenen deze kosten apart aan hun passagiers en zijn dus niet in de totale reissom inbegrepen. Handbagage (rugzak, tas of kleine trolley) mag nog wel gratis mee het vliegtuig in onder bepaalde voorwaarden. De kosten en voorwaarden van ruimbagage en handbagage verschillen per luchtvaartmaatschappij. Als je ruimbagage wilt meenemen, moet je deze apart bijboeken. Dat kun je in sommige gevallen zelf doen, maar je kunt dit ook door ons laten regelen. Dan heb je daar geen omkijken meer naar!

Kan ik mijn reis na boeking nog wijzigen?

Nadat je je persoonsgegevens hebt ingevuld en hebt aangegeven te willen boeken, is de boeking definitief gemaakt. Indien je wilt wijzigen, dan kun je contact met ons opnemen. Hou er rekening mee dat er wijzigingskosten in rekening gebracht kunnen worden. Wij raden je aan altijd de touroperatorvoorwaarden op de website van de ANVR te raadplegen. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door De Reis service aangeboden reizen (let op uitzonderingen).

Kan ik mijn reis na boeking nog annuleren?

Nadat je je persoonsgegevens hebt ingevuld en hebt aangegeven te willen boeken, is de boeking definitief gemaakt. Indien je wilt annuleren, dan kun je ook contact met ons opnemen. Hou er rekening mee dat er annuleringskosten in rekening gebracht kunnen worden. Wij raden je aan altijd de touroperatorvoorwaarden te raadplegen. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door VakantieXperts aangeboden reizen (zie uitzonderingen). Indien je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, raadpleeg dan de polisvoorwaarden van je verzekeringsmaatschappij om te zien of de gebeurtenis gedekt wordt.

Uitzonderingen bij wijzigingen en/of annuleringen

Bij lijndiensttickets, autohuur en losse hotels gelden de ANVR boekingsvoorwaarden en de voorwaarden van de leverancier.

Hoe zoek je een passende vakantie?

Zon/auto/steden/sneeuwvakanties: zoek je naar een vlieg- of autovakantie dan maak je gebruik van de menubutton om een keuze te maken uit diverse vakanties binnen en buiten Europa. Door middel van het ingeven van diverse selectiecriteria zoals vertrekdatum of gewenste faciliteiten, wordt een resultaat getoond van beschikbare vakanties die aan de criteria voldoen, dit resultaat wordt door onze medewerkers toegestuurd.

Hoe weet je of je boeking definitief is?

Je hebt een reis geselecteerd die aan je wensen voldoet. Vervolgens vul je je persoonlijke gegevens in en klik je op boeken. De boeking wordt dan voor jou gereserveerd en is daarmee bindend. Je ontvangt binnen enkele minuten per e-mail een overzicht van de door jouw geboekte vakantie en de status ervan. Binnen 24 uur (m.u.v. weekend/feestdagen) ontvang je van De Reis service bericht van je boeking.

Met welke bijkomende kosten dien je rekening te houden?
  • Bemiddelingskosten: € 40,- per gemaakte boeking via deze website.
  • Verzekeringen (niet verplicht): Wij raden je aan goed verzekerd op reis te gaan. Onze reisspecialisten adviseren je graag welke verzekeringen het beste aansluiten op jouw reis. Bijkomende kosten ter plaatse: Bij een accommodatie kunnen ter plaatse schoonmaakkosten, toeristenbelasting en gas, water en elektriciteit worden doorberekend. Bij autohuur kunnen kosten als lokale belastingen, brandstof, extra gemaakte kilometers, verzekeringen, afkoop eigen risico en dergelijke worden doorberekend. Informeer daarom bij onduidelijkheden bij onze reisspecialist naar de voorwaarden.
  • Eventuele reserveringskosten van de reisorganisatie: sommige reisorganisaties rekenen bij een bepaald type vakantie (bijv. autovakanties) eenmalige reserveringskosten per boeking. Dit bedrag staat apart vermeld op de kassabon/kostenoverzicht vóórdat je definitief reserveert.
  • Eventuele kosten ter plaatsen: de kosten zijn per reis verschillend en zal voor boeking kenbaar gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan toeristenbelasting bij losse hotelovernachtingen of schoonmaakkosten bij het huren van een bungalow of vakantiewoning.
Hoe boek je een vakantie die niet op De Reis Service staat?

Naast ons online aanbod, beschikken wij over vele andere producten en mogelijkheden om je vakantie naar jouw wensen te regelen. Indien je een persoonlijk advies en uitgebreide informatie wilt van onze reisspecialisten dan ben je van harte welkom op ons filiaal in Wijchen. Je kunt hiervoor ook een afspraak bij ons maken.

Gelden de aanbiedingen alleen voor het boeken via het internet?

Alle aanbiedingen op onze website kun je ook in ons reisbureau boeken, zolang de reis nog beschikbaar is. Vind je geen geschikte reis op onze website? Neem dan contact met onze reisadviseurs. Zij zijn graag behulpzaam bij het zoeken naar de reis die bij jou past.

Kan een reis vrijblijvend worden vastgehouden?

Sommige reizen kunnen wij tot 6 weken voor vertrek enkele dagen voor je vasthouden. Indien je gebruik wenst te maken van een optieregeling, dien je contact op te nemen met één van onze reisadviseurs.

Wat gebeurt er als de reis toch blijkt volgeboekt?

Het komt sporadisch voor dat de door jou geselecteerde reis toch niet meer beschikbaar blijkt. In dat geval zal De Reis Service, indien mogelijk, een passend alternatief aanbieden. Je bent uiteraard niet verplicht hierop in te gaan.

Wat betekent een boeking die wordt aangevraagd?

Zodra de reisorganisatie een verblijfsaccommodatie of vervoer niet meer in eigen voorraad heeft, dan kan zij de accommodatieverschaffer of vervoersmaatschappij vragen of er nog meer kamers of vervoersplaatsen vrij zijn. Een aanvraag duurt gemiddeld 3 werkdagen. Zodra de aanvraag akkoord is, dan is je boeking direct definitief. De Reis Service zal contact met je opnemen over de status van jouw aanvraag. Een aanvraag is nooit vrijblijvend en hier zijn kosten aan verbonden.

Hoe kun je bijzonderheden of voorkeuren doorgeven?

Indien je bepaalde voorkeuren met betrekking tot je reis of accommodatie wilt doorgeven, dan kun je contact opnemen met onze reisspecialisten. Wij willen je erop wijzen dat voorkeuren niet gegarandeerd kunnen worden. Bij bijzonderheden gebaseerd op medische gronden kan de boeking pas definitief doorgaan zodra de reisorganisator deze schriftelijk bevestigd heeft. Hier zijn veelal kosten aan verbonden.